Vitamines en mineralen voor je haar

Voor het hebben en behouden van en mooie gezonde haardos zijn vitamines en mineralen onmisbaar. Maar welke vitamines en mineralen zijn juist goed voor je haar? Misschien heb je last van haaruitval en denk je dat je gezond en gevarieerd eet om de juiste vitamines en mineralen binnen te krijgen. Maar zijn dit ook de juiste vitamines en mineralen om haaruitval tegen te gaan? Hieronder wil ik uitleggen welke vitamines en mineralen nu juist zo goed zijn voor je haar en hoofdhuid en in welke voedingsmiddelen je deze kan vinden. Daarnaast wil ik nog 2 uitzonderlijke voedingspreparaten benoemen, waarvan ik denk dat deze ook bijdragen aan mooi en gezond haar. Eén bekend middel, namelijk Magnesium, en één redelijk onbekend middel; de Fo-ti kruiden. 




Vitamine A tegen uitdroging van je haar.

Vitamine A, ook wel bekend als retinol, helpt om een gezonde vetlaag aan te maken die zich op de hoofdhuid bevindt. Deze vetlaag zorgt ervoor dat je haar niet uitdroogt en verlengt daardoor de levensduur van het haar. Daarnaast vecht vitamine A tegen vrije radicalen die de haren doen afsterven.
Vitamine A kan je vooral vinden in:
  • Levertraan (olie die zich bevindt in de lever van de kabeljauw)
  • Kril olie
  • Wortelen
  • Spinazie
  • Perziken
Vitamine A is een essentiële vitamine voor je haar voor het behouden van gezond haar. Toch dien je niet meer dan de aanbevolen dosis, 25.000 IU, te nemen. Teveel vitamine A kan zorgen voor vergiftiging en daardoor kan je haar uitvallen. Kijk daarom altijd goed naar de hoeveelheid vitamine A als je een multi-vitamine supplement neemt.

Vitamine E voor de productie van nieuwe haren.

Vitamine E is ook een antioxidant die helpt om vrije radicalen te neutraliseren. Vitamine E helpt het lichaam met de bloedcirculatie door de zuurstof invoer te verhogen. Deze verhoging van zuurstof helpt mee om nieuwe haren te maken. Vitamine E zal dus de haargroei stimuleren. Daarnaast helpt de stimulatie van de bloedsomloop voor goede voeding naar de haarzakjes. Goed gevoede haarzakjes zorgen weer voor gezond, vol en dikker haar.
Vitamine E kan je vinden in:
  • Bonen en sojabonen
  • Bladgroenten
  • Noten
  • Avocado

Vitamine B voor het behoudt van gezond, sterk en dikker haar.

Vitamine B is de meest bekende vitamine voor je haar. Vitamine B is de belangrijkste vitamine voor de gezondheid en de groei van je haar. Om haaruitval tegen te gaan is het belangrijk dat je voldoende vitamine B binnen krijgt. Hieronder zal ik de belangrijkste vitamine B voor je haar bespreken. Als je vitamine B supplementen wil innemen, zou ik deze niet apart van elkaar innemen omdat de vitamine B-familie allemaal aan elkaar gekoppeld is en elkaar ook nodig heeft om goed te kunnen werken.

  1. Biotine (B8, H): Biotine staat bekend om zijn eigenschappen voor het versterken van het haar. Het zorgt voor gezonder haar door de elasticiteit te verbeteren en het haar te beschermen tegen uitdroging. Deze haar vitamine helpt ook bij het aanmaken van keratine, de proteïne waar ons haar uit opgebouwd is. Per dag hebben we tussen de 30 en de 100 mcg biotine nodig. Biotine is te vinden in: Bruine rijst, bulgur, groene erwten, linzen, haver, bananen, paddenstoelen, eieren, organenvlees, noten, soja, peulvruchten en volkoren producten.
  2. Inositol (B7): Eén van de belangrijkste en grootste voordelen van deze vitamine voor je haar, is dat het de negatieve effecten van dihydrotestosteron tegen werkt. dihydrotestosteron oftewel DHT zorgt voor de dood van de cellen die nieuwe haartjes moeten laten ontstaan. Door dit te blokkeren, krijg je minder haaruitval. Daarnaast werkt inositol goed samen met vitamine B4 (Choline). Wanneer deze twee worden samengebracht vormen ze fosfolipides. Deze staan weer bekend voor het ontwikkelen van gezonde haarzakjes. Inositol is te vinden in de volgende voedingsmiddelen: Bonen, citrusvruchten, volkoren producten, organenvlees, bruine rijst, rozijnen, bananen, noten en haver.
  3. Pantotheenzuur (B5): Panthotheenzuur is erg belangrijk voor je haar. Het is erg effectief in de preventie van grijs haar, daarbij beschermt het de haarzakjes en de haarcellen en helpt het ook nog om de dode huid te verwijderen onder de haren. Dit zorgt ervoor dat de weg vrij is voor het groeien van nieuwe haren. Panthotheenzuur zit sowieso in bijna alle vitamine B supplementen, maar kan ook worden gehaald uit bepaalde voedingsproducten zoals granen en eieren. Panthotheenzuur is echter erg afhankelijk van de andere vitamines B, dus het heeft geen zin om deze stof afzonderlijk te gaan gebruiken.
  4. Kabolamine (B12): Vitamine B12 is echt de meest belangrijkste vitamine B, omdat zonder deze stof onze haren onherroepelijk uitvallen! Vitamine B12 zorgt ervoor dat we voldoende rode bloedcellen kunnen aanmaken die de haren zullen ondersteunen. Deze rode bloedcellen zullen namelijk constant zuurstof naar de haarzakjes transporteren. Zonder voldoende zuurstof is het niet mogelijk om onze gezonde haren te behouden. Gelukkig kan vitamine B12 opgeslagen worden in de lever. Als we een dag teveel vitamine B12 hebben ingenomen via onze voeding, kunnen we de rest bewaren voor een dag dat we te weinig hebben ingenomen. Dit kan 2 tot 5 jaar worden bijgehouden. Vitamine B12 kan je vooral vinden in dierlijke bronnen zoals vlees. Daarnaast is het nog te vinden in: Melk, schelpdieren, oesters en eieren.
Zelf slik ik ongeveer al 3 jaar vitamine B complex, ik ervaarde dat ik meer last had van haaruitval en ben toen begonnen met deze supplementen. Na een tijdje werd de haaruitval inderdaad minder.

Vitamine C tegen haaruitval en vergrijzing.

Vitamine C heeft ook een grote invloed op de kwaliteit van je haar. Vitamine C voorkomt haaruitval en vergrijzing van het haar. Het verbetert de bloedcirculatie van de hoofdhuid, helpt bij het opbouwen van collageen bij de haarfollikel en helpt bij de opname van ijzer, die belangrijk is voor de bevordering van de haargroei. Vitamine C kan je vinden in:
  • Sinaasappels en manderijnen
  • Groene bladgroenten
  • Frambozen
  • Ananas

IJzer tegen haaruitval.

Ijzer zorgt voor de transport van zuurstof naar de haarzakjes. Zuurstof is belangrijk voor de groei van het haar. Een ijzer tekort kan ervoor zorgen dat je haaruitval krijgt. Ijzer zit vooral in rood vlees, maar ook bijvoorbeeld in groene groentes: spinazie, broccoli, boerenkool en andijvie.

Zink tegen droog en broos haar.

Zink zorgt voor een gezonde haargroei. Het helpt bij de aanmaak van Keratine, de proteïne/eiwit waar je haar uit opgebouwd is. Keratine maakt droog haar sterker en zorgt ervoor dat het niet snel breekt. Daarnaast remt zink de productie van DHT, wat ervoor zorgt dat nieuwe haartjes een kans hebben! Zink vind je in vlees, vis, haring, bruin brood, peulvruchten en zilvervliesrijst.

Selenium voor de groei van je haar.

Selenium is essentieel voor een gezonde haargroei. Het helpt bij de productie van eiwitten, waaruit je haar voornamelijk bestaat. Ook houdt selenium je haar sterk. Selenium vind je vooral in: orgaanvlees, vis, schelpdieren en paranoten.

Koper tegen grijze haren.

Koper is belangrijk voor de pigmentvorming van je haar. Melanine, pigment, zorgt ervoor dat je haar van nature een mooi kleurtje krijgt. Helaas is de melanine productie niet eindeloos. Zolang je haar nog niet grijs is helpt koper je kleur langer vast te houden. Koper kun je vooral vinden in: Groente, chocolade en volkorenbrood.

Magnesium voor een goede eiwitsynthese voor je haar.

Magnesium is een zeer belangrijk mineraal voor ons lichaam, het is namelijk voor veel verschillende dingen goed: Een normale spierfunctie, een normale energiestofwisseling, behoud van sterke botten en tanden, vermindering van vermoeidheid en een normale eiwitsynthese. En dat laatste, de normale eiwitsynthese, is heel belangrijk voor ons haar. Haar bestaat voornamelijk uit eiwitten/proteïne, namelijk keratine. Deze stof is erg belangrijk voor gezond, sterk en flexibel haar. Veel mensen hebben onbewust een magnesium tekort en herkennen de symptomen niet. Veel medicatie, zelfs de anticonceptiepil, kunnen bijdragen aan een magnesiumtekort. Zelf heb ik jaren lang een magnesiumtekort gehad, dit uitte zich in spierkrampen. Zelf wist ik niet dat dit betekende dat ik een magnesiumtekort had. Ik eet gezond en gevarieerd en dan zou je niet denken dat je een tekort hebt. Na veel lezen op het internet kwam ik erachter dat mijn magnesiumtekort door de anticonceptiepil kwam. Nu slik ik ongeveer al 1,5 jaar magnesium tabletten en ik voel mij veel beter!
Naast de magnesium tabletten heb ik ook veel goede verhalen gelezen over magnesiumolie die direct op je hoofdhuid wordt aangebracht. Magnesiumolie zou goed zijn tegen haaruitval en kan ervoor zorgen dat jou hoofdhuid weer meer nieuwe haren aanmaakt. Lees hier meer over magnesiumolie voor je haar.
Magnesium kan je vooral vinden in:
  • Bladgroenten
  • Amandelen
  • Noten
  • Zaden
  • Fruit
  • Kool

Fo-ti kruiden voor langer haar en tegen vergrijzing.

De fo-ti kruiden, ook wel bekend als He Shou Wu, zijn Chinese kruiden waarvan ze beweren dat ze je haar sneller laten groeien, haaruitval tegen gaan en het pigment van je haar weer terug geven. Dit alles vond ik erg bijzonder en een tijd geleden zag ik dat ik deze kruiden voor een klein prijsje op de kop kon tikken. 
En hup, ik heb meteen 2 potjes gekocht, 1 voor mijzelf en 1 voor een vriendin die graag langer en voller haar wil hebben.
Elke dag een supplement slikken en maar afwachten.
Maar hoe kan het dan dat deze Chinese kruiden je haar sneller laten groeien en het pigment van je haar weer terug geven?
He shou wu, staat voor 'de zwartharige man'. Het verhaal gaat dat er eens een 60 jarige Chinese man was die enorm ziek was. Hij ontdekte de geneesplant ho shou wu en at deze dagelijks. Hij knapte op, kreeg zijn potentie terug en kreeg nog 4 kinderen. 
Daarnaast gaat nog het verhaal dat een Chinese generaal, veroordeeld voor een serieuze wetsovertreding, in een ondergrondse gevangenis werd gegooid voor levenslang. Deze generaal kreeg geen eten of drinken. Na een jaar kwamen de bewakers langs om zijn stoffelijk overschot op te ruimen, denkende dat de generaal overleden was. Tot hun verbazing was de generaal nog in leven en was hij niet meer grijs, maar had hij prachtig lang zwart haar gekregen. Wat bleek: De he shou wu boom groeide boven de ondergrondse gevangenis en de generaal had dagelijks de wortel van deze boom gegeten.

Nadat ik deze verhalen had gelezen was ik erg nieuwsgierig of deze Chinese kruiden mijn haar ook langer zouden laten groeien en of ik niet meer grijs zou worden. Ik had namelijk 1 grijze haar! 1.... En ik ben nog lang niet klaar om grijs te worden, dus wat deed ik: ik trok deze haar uit mijn hoofd...
Maar helaas, de grijze haar kwam terug! Ik ben begonnen met de fo-ti kruiden te slikken, dagelijks een supplement en ik heb die grijze haar weer uit mijn hoofd getrokken! Nu is het 2,5 maand verder en die grijze haar is nog niet terug gekomen. Ik denk dat die grijze haar, nu weer een bruine haar is!
En nu kan je natuurlijk denken: Hoe vind je nu die ene grijze haar tussen al die andere haren. Nou ik zal het je vertellen. Deze haar zat voorop mijn hoofd, en hij had enorm veel volume! De grijze haar stak enorm uit boven mijn andere haren... Niet te missen dus.
Daarnaast heb ik mijn haar opgemeten, om te kijken of het ook sneller zou groeien nu ik die fo-ti supplementen slikte. Helaas heb ik tussendoor 1x mijn haar zelf geknipt en 1x laten knippen door mijn thuis kapper. Dus het was niet te meten of mijn haar daadwerkelijk in 2 maanden sneller groeide of niet.
Ben jij benieuwd naar het verhaal van de fo-ti kruiden? Hier en hier kan je er meer over lezen.

Welke vitamines en mineralen neem jij extra naast je dagelijkse voeding?

Wil je geïnspireerd blijven en leuke tips of trics krijgen? Je kan mij volgen op mijn Facebookpagina @Natuurlijkehaarverzorging of volg mij via mijn Instagram account: derondr

Reacties